06/06/24
Λ. Βάρης/Κορωπίου στη συμβολή με Α. Παπανδρέου και Λ. Αναργυρούντος (παράδειγμα μελέτης φαναριών προς αποφυγή)
Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσω να εξηγήσω (με απλά λόγια), γιατί τους τελευταίους μήνες δημιουργούνται ουρές σε συγκεκριμένες ώρες και ημέρες στα φανάρια της Λ. Βάρης με την Α. Παπανδρέου (ύψος ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗ – ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ) και στη διασταύρωση της Λ. Βάρης με τη Λ. Αναγυρούντος.
Στις 15-03-2024 εφαρμόστηκαν νέες ρυθμίσεις στη διασταύρωση της Λ. Βάρης με την Α. Παπανδρέου (ύψος Σκλαβενίτη – ΑΒ Βασιλοπούλου) με σκοπό την αύξηση του χρόνου πρασίνου διέλευσης πεζών-μαθητών στο παρακείμενο σχολείο (2ο Γυμνάσιο Βάρης). Πέρα όμως από την παραπάνω παρέμβαση, οι νέες ρυθμίσεις (η νέα μελέτη) άλλαξε και το συντονισμό επί της Λ. Βάρης/Κορωπίου.
Τι είναι συντονισμός φαναριών
Συντονισμός φαναριών απαιτείται όταν έχουμε συνεχόμενες διασταυρώσεις με φανάρια σε ένα δρόμο, όπως στο παράδειγμα μας η Λ. Βάρης. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι μελέτες φαναριών ορίζουν το ποτέ θα φέρει πράσινο η 1η διασταύρωση και μετά πόσα ακριβώς δευτερόλεπτα θα φέρει πράσινο η 2η διασταύρωση και μετά η 3η διασταύρωση κοκ…ώστε να επιτυγχάνεται το λεγόμενο «πράσινο κύμα».
Τι συμβαίνει τελικά στα φανάρια Λ. Βάρης μεταξύ Α. Παπανδρέου και Λ. Αναργυρούντος.
Για να εξηγήσουμε με απλά λόγια τι άλλαξε στο συντονισμό με τη νέα μελέτη που εφαρμόστηκε στις 15-3-2024 θα παραθέσουμε μια σειρά από εικόνες με μια μικρή περιγραφή.
1ο στάδιο
Σε αυτό το στάδιο έχει πράσινο η Λ. Βάρης και στα 2 ρεύματα κυκλοφορίας (προς Παραλιακή και προς Αεροδρόμιο) και στις 2 γειτονικές διασταυρώσεις (Α. Παπανδρέου και Λ. Αναργυρούντος). Προφανώς τα αυτοκίνητα που βγαίνουν από τη Λ. Αναργυρούντος έχουν κόκκινο.
2ο στάδιο
Σε αυτό το στάδιο έχει κόκκινο η Λ. Βάρης στη συμβολή με την οδό Α. Παπανδρέου (ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ) και στα 2 ρεύματα κυκλοφορίας, ενώ έχει πράσινο η Λ. Βάρης στη συμβολή με την Λ. Αναργυρούντος. Το κόκκινο παραμένει για τα αυτοκίνητα που βγαίνουν από τη Λ. Αναργυρούντος. Σε αυτή φάση και ανάλογα με το πόσο πολλά οχήματα έρχονται από τη Λ. Βάρης με κατεύθυνση προς Παραλιακή, γεμίζουν την «αποθήκη» οχημάτων μεταξύ Λ. Αναργυρούντος και Α. Παπανδρέου.
3ο στάδιο
Σε αυτό το στάδιο πλέον τα φανάρια επί της Λ. Βάρης στο ύψος της Λ. Αναργυρούντος γίνονται κόκκινο και ανάβει πράσινο για τα αυτοκίνητα που βγαίνουν από τη Λ. Αναργυρούντος. Προφανώς λόγω κακού συντονισμού και υψηλού φόρτου οχημάτων επί της Λ. Βάρης με κατεύθυνση προς Παραλιακή, η «αποθήκη» οχημάτων μεταξύ Λ. Αναργυρούντος και Α. Παπανδρέου έχει γεμίσει!! Παρόλο που μετά από λίγο ανάβει το πράσινο στη διασταύρωση της Λ. Βαρής με την Α. Παπανδρέου…η «αποθήκη» οχημάτων αργεί να αδειάσει, με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα που βγαίνουν από τη Λ. Αναργυρούντος να μην μπορούν να κατευθυνθούν προς Παραλιακή (99% των οχημάτων).
4ο στάδιο
Αυτό το στάδιο είναι ίδιο με το στάδιο 1, δηλαδή έχει πράσινο η Λ. Βάρης και στα 2 ρεύματα κυκλοφορίας (προς Παραλιακή και προς Αεροδρόμιο) και στις 2 γειτονικές διασταυρώσεις (Α. Παπανδρέου και Λ. Αναργυρούντος)…αλλά τα οχήματα που εξέρχονταν από τη Λ. Αναργυρούντος καταλαμβάνουν το οδόστρωμα της Λ. Βάρης με κατεύθυνση προς Αεροδρόμιο, εμποδίζοντας (μέχρι να αδειάσει η «αποθήκη») τα οχήματα που έχουν κατεύθυνση προς Αεροδρόμιο…το αποτέλεσμα οι ουρές στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Αεροδρόμιο να φτάνουν μέχρι την οδό Καλύμνου.
Συμπεράσματα
Μετά την εφαρμογή νέας μελέτης στη διασταύρωση Λ. Βάρης– Α. Παπανδρέου και σε συγκεκριμένες ώρες και ημέρες παρουσιάζονται μεγάλες ουρές και στη Λ. Βάρης προς Αεροδρόμιο και στην Λ. Αναργυρούντος, που παλαιότερα δεν υπήρχαν (πριν τις 15-3-2024)
Το αν θα δημιουργηθούν τέτοιες ουρές μέσα στην ημέρα εξαρτάται από 2 παράγοντες:
- πόσο υψηλούς φόρτους οχημάτων έχουμε στην περιοχή
- αλλά και από ποιο σηματοδοτικό πρόγραμμα εφαρμόζεται.
(εξαιρούνται τυχαία γεγονότα π.χ. ατυχήματα, έργα κλπ)
Η λύση
Εκπόνηση και εφαρμογή νέας μελέτης φαναριών στη διασταύρωση Λ. Βάρης– Α. Παπανδρέου (ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ) διατηρώντας τις ίδιες διάρκειες πρασίνου και κόκκινου, ώστε να εξυπηρετούνται ασφαλέστερα οι πεζοί (μαθητές 2ου Γυμνασίου Βάρης), αλλά αλλάζοντας το συντονισμό μεταξύ των 2 γειτονικών διασταυρώσεων. Το καλοκαίρι ήρθε… και στην συγκεκριμένη περιοχή αυξάνονται οι φόρτοι οχημάτων (τα μπάνια του λαού).
Ποιο το «κόστος» μιας κακής ρύθμισης φαναριών
Προφανώς δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη απάντηση…ίσως μέσω διδακτορικής διατριβής θα μπορούσε να εκτιμηθεί…θα απαριθμήσω όμως ορισμένα:
- Σπατάλη καυσίμων-χρημάτων
- Επιπλέον εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
- Μειωμένη οδική ασφάλεια
- Διατάραξη της ψυχολογίας των οδηγών (νευρά)
- Διατάραξη του προγραμματισμού των χρηστών
Θα έλεγα και άλλα…το αφήνω για ένα μελλοντικό διδάκτορα…
Σημαντική σημείωση:
Μετά από πολλά παράπονα που έγιναν προς την Περιφέρεια Αττικής για τις νέες ρυθμίσεις, στις 03-06-2024 εφαρμόστηκε νέα μελέτη στη διασταύρωση Λ. Βάρης– Α. Παπανδρέου. Το αποτέλεσμα να παραμείνουν οι ουρές στη Λ. Βάρης προς Αεροδρόμιο και στην Λ. Αναργυρούντος …και να προκύψουν νέες ουρές πλέον στην οδό Α. Παπανδρέου (έξοδος ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗ)…προφανώς υπάρχει λύση και για αυτό το πρόβλημα…αλλά σε επόμενο άρθρο μας…