12/06/24
Οι κυκλοφοριακές αρρυθμίες συνεχίζονται στη Λ. Βάρης (μεταξύ Βλάχικων και Λ. Αναργυρούντος)
Σε συνέχεια του προηγούμενου άρθρου μας (εδώ) και αφού ενημερώσαμε τους αρμόδιους (Περιφέρεια Αττικής, Δήμο Βούλας κλπ) διαπιστώσαμε ότι έγιναν διορθωτικές κινήσεις και από το απόγευμα της Παρασκευής 07-06-2024 έχουν εξαλειφθεί οι ουρές στη Λ. Βάρης/Κορωπίου και στη Λ. Αναργυρούντος…αφού βέβαια αλλάξανε το συντονισμό, όπως είχαμε επισημάνει στο άρθρο μας.
Οι κυκλοφοριακές αρρυθμίες όμως συνεχίζονται αλλά σε συγκεκριμένες πλέον ημέρες και ώρες…όπου πέρα από τα προβλήματα στο συντονισμό παρουσιάζονται και ζήτηματα στην οδική ασφάλεια…Ας το αναλύσουμε περαιτέρω με απλά λόγια όσο γίνεται…
Συντονισμός φαναριών
Όπως έχουμε ξαναγράψει σε παλαιότερα άρθρα μας, όταν σε ένα δρόμο έχουμε συνεχόμενες διασταυρώσεις με φανάρια, απαιτείται να υπάρχει συντονισμένη λειτουργία των φαναριών (πράσινο κύμα), ώστε να αποφεύγονται οι κυκλοφοριακές συμφορήσεις και άσκοπες καθυστερήσεις.
Για να επιτευχθεί ο συντονισμός μεταξύ των φαναριών σε μια λεωφόρο/αρτηρία, ένας από τους βασικότερους παράγοντες που είναι απαραίτητος ώστε να είναι αυτό τεχνικά εφικτό, είναι οι διασταυρώσεις αυτές να λειτουργούν με την ίδια περίοδο…
Τι είναι περίοδος λειτουργίας φαναριών
Στο σχολείο μάθαμε ότι αν ένα φαινόμενο επαναλαμβάνεται κατά τον ίδιο τρόπο μετά την πάροδο ορισμένου χρόνου, τότε αυτό ονομάζεται περιοδικό.
Περίοδος λειτουργίας φαναριών είναι η χρονική διάρκεια (σε δευτερόλεπτα) που απαιτείται ώστε ένα συγκεκριμένο φανάρι να ξανάρθει στο χρώμα που ήταν. Ας δώσουμε ένα παράδειγμα για να γίνει πιο κατανοητό.
Πως υπολογίζουμε την περίοδο λειτουργίας σε μια διασταυρωσή
Έστω ότι καθόμαστε με ένα χρονόμετρο στα χέρια μας και κοιτάμε το φανάρι στη Λ. Βάρης (προς Αεροδρόμιο) στη συμβολή με την οδό Α. Παπανδρέου. Αν μετρήσουμε το χρονόμετρο από τη στιγμή που το συγκεκριμένο φανάρι γίνει κόκκινο μέχρι τη στιγμή που αυτό θα ξανανάψει κόκκινο (αφού πρώτα γίνει πράσινο και μετά κίτρινο), τότε η ένδειξη του χρονομέτρου θα μας δείξει την περίοδο λειτουργίας όλης της διασταύρωσης…ελπίζω να έγινε κατανοητό και αν όχι δείτε το παρακάτω βίντεο.
Η διάρκεια του βίντεο (~2 λεπτά και 20 δευτερόλεπτα) είναι ίση με περίοδο λειτουργίας της διασταυρωσής Λ. Βάρης με Α. Παπανδρέου, δηλαδή 140 δευτερόλεπτα.
Τι συμβαίνει τελικά μεταξύ Βλάχικων και Λ. Αναργυρούντος στη Λ. Βάρης τις τελευταίες μέρες
Αυτό που συμβαίνει από την Παρασκευή 07-06-2024 και έχει βελτιωθεί η κατάσταση, είναι ότι άλλαξε ο συντονισμός των φαναριών σε ώρες αιχμής. Όμως κάποιες άλλες ώρες, όχι αιχμής ευτυχώς, δεν υπάρχει συντονισμός στη λειτουργία των φαναριών επί της Λ. Βάρης από τη διασταύρωση στα Βλάχικα μέχρι τη διασταύρωση με τη Λ. Αναγυρούντος (συνολικά 3 διασταυρώσεις στη σειρά).
Αυτό συμβαίνει γιατί ενώ στα φανάρια της διασταύρωσης της Λ. Βάρης με την Α. Παπανδρέου εφαρμόζεται πλέον συνέχεια (εκτός νύχτας) η ίδια περίοδος λειτουργίας (140 sec), στις γειτονικές διασταυρώσεις πριν και μετά από την Α. Παπανδρέου συνεχίζεται η εφαρμογή προγραμμάτων με 120 sec περίοδο, σε συγκεκριμένες ημέρες και ώρες. Στις περιπτώσεις αυτές δεν μπορεί να επιτευχθεί σταθερά συντονισμός επί της Λ. Βάρης μεταξύ των 3 διασταυρώσεων, αφού λειτουργούν με διαφορετική περίοδο για κάποιες ώρες. Παραθέτω και μια εικόνα ώστε να γίνει πιο κατανοητό…
Και τι πρόβλημα έχουμε με την Οδική Ασφάλεια..
Το πρόβλημα που εντοπίζεται πλέον στο συγκεκριμένο κομμάτι της Λ. Βάρης δεν έχει πλέον να κάνει τόσο με τις συμφορήσεις, αλλά με την Οδική Ασφάλεια και εξηγούμε με παράδειγμα:
Στάδιο 1
Έστω λοιπόν ότι ένας οδηγός, ο Διονύσης με το κόκκινο αμάξι στις εικόνες που ακολουθούν, είναι σταματημένος μπροστά-μπροστά στο κόκκινο φανάρι της Λ. Βάρης (ρεύμα προς Αεροδρόμιο) στο ύψος της Α. Παπανδρέου και αναμένει να γίνει πράσινο. Παράλληλα, το επόμενο φανάρι στη συμβολή της Λ. Βάρης με την Λ. Αναργυρούντος είναι πράσινο, δεν είναι ορατό όμως ακόμα από τον Διονύση.
Στάδιο 2
Μετά από κάποια δευτερόλεπτα γίνεται πράσινο το φανάρι που περίμενε ο Διονύσης και ξεκινάει να συνεχίσει την πορεία του προς το Αεροδρόμιο. Καθώς πηγαίνει και μετά από λίγα μέτρα έχει πλέον ορατότητα από μακριά με το φανάρι της Λ. Αναργυρούντος, το οποίο βλέπει ότι είναι πράσινο.
Στάδιο 3
Τα δεδομένα που λαμβάνει υπόψη του ο Διονύσης για να καθορίσει την οδηγική του συμπεριφορά για τα επόμενα δευτερόλεπτα είναι τα εξής:
- Έφυγε από ένα φανάρι που μόλις έγινε πράσινο.
- Είδε από απόσταση (π.χ. 70m) ότι και το επόμενο φανάρι είναι πράσινο.
- Δεν έχει κανένα αμάξι μπροστά του αφού ξεκίνησε πρώτος.
Με αυτά τα δεδομένα θεώρησε ασφαλές να αποσπάσει την προσοχή του από το δρόμο για λίγο από το δρόμο ώστε να κάνει κάτι άλλο…π.χ. να αλλάξει σταθμό στο ραδιόφωνο του αυτοκινήτου. Τι θεώρησε λογικό λοιπόν ο Διονύσης;
Ότι το επόμενο φανάρι δεν θα αλλάξει άμεσα σε κόκκινο, αφού περνάει συχνά από αυτή τη διασταύρωση και ξέρει ότι υπάρχει συντονισμός στη λειτουργία των φαναριών.
Δυστυχώς, σε αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα που ο Διονύσης ασχολούνταν με το ραδιόφωνο, το φανάρι επί της Λ. Βάρης στο ύψος της Λ. Αναργυρούντος γίνεται κίτρινο και μετά κόκκινο, αφού για κακή του τύχη εκείνη την ώρα δεν λειτουργούσε ο συντονισμός όπως αναφέραμε παραπάνω.
Στάδιο 4
Ο Διονύσης αντιλαμβάνεται το κόκκινο στο φανάρι πολύ αργά, ώστε να σταματήσει το όχημα του και πλέον το ατύχημα είναι πολυ πιθανό να συμβεί, αφού αυτοί που εξέρχονται από την Λ. Αναργυρούντος προς τη Λ. Βάρης έχουν πράσινο.
Προφανώς φταίει ο Διονύσης που απέσπασε την προσοχή του από το δρόμο, αλλά ξέρουμε όλοι ότι υπάρχουν πολλοί που οδηγούν μηχανικά και με τη δύναμη της συνήθειας, έχοντας το μυαλό τους στα διάφορα προβλήματα που τους απασχολούν ή ακόμα χειρότερα μιλώντας στο κινητό.
Σημαντική σημείωση: το συγκεκριμένο πρόβλημα παρουσιάζεται και στις 2 κατευθύνσεις της Λ. Βάρης μεταξύ των επίμαχων διασταυρώσεων.
Οπότε φίλοι οδηγοί, σας συνιστώ να οδηγείτε με ιδιαίτερη προσοχή, αφού δυστυχώς τέτοιου είδους ανωμαλίες στην λειτουργία των φαναριών μπορεί να εμφανιστούν οπουδήποτε και οποτεδήποτε.