Η ανίχνευση των κυκλοφοριακών προβλημάτων που μπορεί να προκληθούν από διαφόρους απρόβλεπτους παράγοντες, όπως τροχαία ατυχήματα, μηχανικές βλάβες οχημάτων, δυσμενείς καιρικές συνθήκες κ.λ.π., καθώς και η απόκριση των αρμοδίων φορέων για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας σε τέτοιες περιπτώσεις, πρέπει να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο αυτοματοποιημένη και σε πραγματικό χρόνο και να περιλαμβάνει και την εφαρμογή προεκπονημένων σχεδίων δράσης, ώστε να μην βασίζεται μόνο στον ανθρώπινο παράγοντα και στον αυτοσχεδιασμό κατά περίπτωση. Τα σχέδια αυτά, πέρα από την πληροφόρηση των χρηστών του οδικού δικτύου μέσω Πινακίδων Μεταβλητών Μηνυμάτων (ΠΜΜ), πρέπει να περιλαμβάνουν και παρεμβάσεις στο Σύστημα Φωτεινής Σηματοδότησης (π.χ. εφαρμογή εκτάκτων προγραμμάτων σηματοδότησης).
H εκπόνηση μελετών για την κατάστρωση λογικών με επενέργεια από την κυκλοφορία, για την επιλογή ειδικών εκτάκτων προγραμμάτων που θα είναι προεκπονημένα, προκειμένου να μπορούν να αντιμετωπιστούν σε λειτουργία πραγματικού χρόνου, μη αναμενόμενες κυκλοφοριακές καταστάσεις που προκαλούν συμφορήσεις σε τοπικό και υπερτοπικό επίπεδο, με απώτερο στόχο την εξασφάλιση της μέγιστης κυκλοφοριακής ροής και την αξιοποίηση της κυκλοφοριακής ικανότητας του σηματοδοτούμενου δικτύου στο μέγιστο δυνατό βαθμό.
Πρωταρχικά θα πρέπει να σχηματιστεί μια ομάδα κόμβών στους οποίους παρουσιάζεται αλληλεπίδραση και συσχετισμός των κυκλοφοριακών συνθηκών, είτε επειδή ευρίσκονται διαδοχικοί στην ίδια αρτηρία, είτε επειδή ευρίσκονται μεν σε διαφορετικές αρτηρίες αλλά που είναι γειτνιάζουσες μεταξύ τους. Έτσι κάθε ομάδα αφορά μια περιοχή, στην οποία η επιλογή προγραμμάτων λειτουργίας της φωτεινής σηματοδότησης σε κάθε κόμβο της, εξαρτάται και πρέπει να συσχετίζεται με τα προγράμματα που εφαρμόζονται την ίδια χρονική στιγμή στους λοιπούς κόμβους της ομάδας.
Μέσω της λογικής που αναπτύσσεται στα πλαίσια της κάθε μελέτης, γίνεται επεξεργασία των κυκλοφοριακών μετρήσεων φόρτου και κατάληψης που συλλέγονται σε πραγματικό χρόνο από ανιχνευτές που ορίζονται στα πλαίσια της μελέτης, ώστε να ευρίσκονται σε στρατηγικά σημεία για τον έλεγχο της κυκλοφορίας της υπό εξέταση περιοχής, προκειμένου να ελέγχονται αυτόματα τα φαινόμενα κορεσμού ή/και μπλοκαρίσματος σε κρίσιμες διασταυρώσεις και να γίνεται συνεχής και αυτόματη αναγνώριση της κυκλοφοριακής κατάστασης που επικρατεί στην περιοχή.
Κατά την εκπόνηση των μελετών λαμβάνεται υπόψη ότι το λογισμικό που χρησιμοποιείτε για την εφαρμογή των λογικών που θα προκύψουν ανά περιοχή, είναι το διατιθέμενο στον αντίστοιχο κεντρικό ηλεκτρονικό εξοπλισμό φωτεινής σηματοδότησης (σταθμός επιτήρησης ή κεντρικός υπολογιστής) που ελέγχει τους ρυθμιστές της περιοχής και το οποίο προορίζεται για κεντρική επιλογή προγραμμάτων μέσω επενέργειας από την κυκλοφορία.
Μία συνοπτική περιγραφή της δομής της λογικής που θα εκπονηθεί όσον αφορά τις ελάχιστες προβλέψεις της, είναι η εξής:
- Με βάση τις τιμές φόρτου ή/και κατάληψης ή/και ταχύτητας των στρατηγικών ανιχνευτών μιας περιοχής ή και γειτονικών περιοχών, θα αξιολογείται συνεχώς και σε πραγματικό χρόνο, η επικρατούσα κυκλοφοριακή κατάσταση στην περιοχή που αφορά η λογική.
- Εφόσον από την αξιολόγηση προκύπτει ότι η επικρατούσα κυκλοφοριακή κατάσταση είναι η αναμενόμενη για την τρέχουσα ημέρα και ώρα, η επιλογή των προγραμμάτων θα συνεχίσει να γίνεται με βάση τον Εβδομαδιαίο Αυτόματο.
- Αν όμως οι τιμές των μετρήσεων δείχνουν ότι τείνει να δημιουργηθεί ή έχει ήδη δημιουργηθεί κυκλοφοριακή συμφόρηση π.χ. λόγω εκτάκτων περιστάσεων, τότε η λογική θα αποφασίζει την παράκαμψη των επιλογών του Εβδομαδιαίου Αυτόματου και την εφαρμογή ειδικών “εκτάκτων” προγραμμάτων και τα οποία θα είναι ήδη τροφοδοτημένα στους αντίστοιχους ρυθμιστές. Η παράκαμψη των επιλογών του Εβδομαδιαίου Αυτόματου, ανάλογα με τις τιμές των διαφόρων στρατηγικών ανιχνευτών, μπορεί να αφορά είτε σε όλη την αρτηρία ή την περιοχή είτε σε μέρος αυτών (δηλαδή σε κάποιους από τους κόμβους που απαρτίζουν την αρτηρία ή περιοχή).
- Η αξιολόγηση της κυκλοφοριακής κατάστασης θα συνεχίζεται και μετά την λήψη της απόφασης για παράκαμψη των επιλογών του Εβδομαδιαίου Αυτόματου, ώστε όταν διαπιστωθεί ότι εκλείπουν πλέον οι έκτακτες κυκλοφοριακές συνθήκες συμφόρησης, τότε πλέον η επιλογή προγραμμάτων να επανέρχεται στις προβλέψεις του Εβδομαδιαίου Αυτόματου.